Tudod miben vagy jó és el is készítetted az általam összerakott minimalista üzleti tervet? Na és most hogyan tovább? A továbbiakban a vállalkozásod marketing fókuszú elemeivel fogok foglalkozni. Azonban fontos ismét kiemelnem, hogy a vállalkozásaid területei összefüggnek. A gépezet akkor fog működni, ha minden terület egy cél felé halad.
Ez elsőre lehet, hogy ijesztőnek tűnhet. Sok mindenre kell figyelni! Ha megfelelően megalapozod, megterezed a területeidet eleinte ez biztosan sok energiádat fogja elvinni. Mint amikor betanulsz egy munkahelyen. Emlékszem az első munkanapjaim, inkább heteim után úgy mentem haza, hogy annyira zsongott a fejem, hogy már csak a pihenésre tudtam gondolni. Teljesen kimerültem a sok rám zúduló információtól. Aztán idővel elkezdett minden leülepedni, összeállni egy átlátható rendszerré, amiben egyre otthonosabban mozogtam. Most ezt a rendszert magadnak kell kialakítanod és minden egyes területnél meglesz a kezdeti túlterhelheltség érzés. De hidd el, enélkül nem fog menni! Így lesznek meg a biztos alapjaid!
Minden vállalkozásnak vannak
- pénzügyei,
- szolgáltatói,
- van ügyfélszolgálat, beszerzés, gyártás, sales, marketing és PR.
Függetlenül a vállalkozás méretétől, ezek nem elhanyagolható területek. Azonban tudni kell a fontosságukat és súlyukat. Ehhez mérten kell őket kezelni és annyit foglalkozni velük, amennyit éppen a helyzet megkíván.
Pár éve beszélgettem egy szimpatikus családi cukrászda vezetőjével és nagyon fontosnak tartom, amit mondott. Figyelt arra, hogy a gyerekei, akik remélhetőleg majd viszik tovább a vállalkozást, annak minden folyamatát megtanulják a mosogatástól a marketingen át az értékesítésig. Mert a takarító munkája ugyanolyan elengedhetetlen része a vállalkozásuknak, mint a felszolgáló a pultban. Ha nem tiszta a konyha, nem rendezettek az asztalok, nem fognak bejönni a vásárlók.
Attól még, hogy nem látják a „konyhádat”, az ügyfelek tapasztalni fogják a termékeden, szolgáltatásodon a megfelelő rendszer hiányát. Nem tudod megúszni! Ha több ember látja el a különböző területeket egy vállalkozáson belül, alapvető, hogy ezek kommunikáljanak, egyeztessenek és minden szempontot kellőképp figyelembe vegyenek. Sok bevételtől eshetsz el és rengeteg fáradtságodba kerülhet, ha nem az elejétől tervezed meg ezt rendesen.
A marketinged alapjai a terméked/szolgáltatásod és az értékesítési stratégiád, illetve a piacod lesznek. Ezeket nem lehet figyelmen kívül hagyni, amikor tervezel!
Mit is csinálunk a marketinggel leginkább? Kommunikálunk a termékünkről/szolgáltatásunkról! Ezt nyilvánvalóan nem tudjuk megtenni úgy, hogy nem tudjuk mit, hol és kinek. Az üzleti tervben kigondoltad, hogy kinek és hol, tehát már megvan(nak) a célcsoport(ok) és a csatornák.
Jöjjenek akkor a feladatok:
- állítsd össze az üzleti terved alapján, hogy milyen főbb üzeneteket fogsz nekik átadni a vállalkozásodról – ez lesz a marketing kommunikációd gerince
- majd állítsd össze az üzleti terved alapján, hogy milyen főbb üzeneteket fogsz nekik átadni egy-egy termékedről/szolgáltatásodról – itt már figyelj arra, hogy a célcsoportodat tudod-e tovább bontani, szükséges-e kicsit másképp kommunikálni
- gyűjts össze, hogy egy naptári év folyamán milyen eseményekre érdemes odafigyelned, fokozottabban kommunikálnod
- listázd azt is le, milyen évszakban milyen aktualitásokat tudsz kínálni vevőidnek
- gondold át és listázd le, hogy a marketingedre milyen vállalkozási folyamataid hatnak, mi az, ami hatással lehet a marketing stratégiádra (segítek kicsit: ha egy terméked alapanyaga változik és emiatt másképp fog kinézni, bármiképpen megváltozik, egyéni vállalkozó vagy szabadságra mész, akadozik a weboldaladon lévő banki fizetési felület…) – így át fogod látni gyorsan, hogy mikor szükséges változtatni a marketing kommunikációdon
Ha ezeket összeírtad, szép lassan össze fog állni a fejedben a marketing kommunikációs terved.
Keress meg, ha vannak még kérdéseid!
További hasznos tartalomért kövesd a Facebook oldalamat vagy iratkozz fel hírlevelemre!